Hoe ziet ons bord eten eruit in 2035?
Dat hebben vierdejaars HAS-studenten Arne, Nikki en Martijn met de specialiteit Dier-en veehouderij en Bedrijfskunde & Agribusiness voor Oss uitgezocht. Door de groei van de wereldbevolking en de welvaart neemt de vraag naar vlees toe.
Trends
Minder vlees zullen we consumeren in 2035. Het wordt een luxeproduct dat alleen nog maar op zondag op ons bord ligt. Als vervanging, eten we producten die bereid zijn met insecten, algen of zelfs met kweekvlees. Dat laatste is vlees dat in een laboratorium gekweekt wordt uit stamcellen van dieren. De productie van al deze nieuwe proteïnen bommen zijn veel minder belastend voor het milieu.
Consumenten vinden het daarnaast belangrijker precies te weten wat ze eten en kiezen meer voor lokale producten. Hier zullen bedrijven in de Osse vleesverwerkingsbranche op moeten gaan inspelen.
Verduurzamen
De branche staat voor uitdagingen om hun bedrijven energieneutraal te maken, de afvalstroom te herwaarderen en transparant te zijn over hun producten. Er zijn al bedrijven die alternatieven voor vleesproducten hebben ontwikkeld of aan het ontwikkelen zijn.
Kansen
Arne, Nikki en Martijn hebben verschillende vleesverwerkende bedrijven bezocht en bevraagd over hun visie op de toekomst. De studenten zien kansen in het delen en ontwikkelen van kennis met elkaar. Bedrijven kunnen meer van elkaar leren en moeten meer samenwerken. Het blijkt dat de Osse bedrijven elkaar niet zo goed kennen. De gemeente zou hierin een stimulerende rol kunnen hebben.
Ook is het belangrijk voor de industrie om te innoveren Bij het grote publiek hebben insecten, kweekvlees en andere vleesvervangers een slecht imago. Door marketing en transparantie moeten de Osse vleesverwerkers hierin verandering brengen. Via het introduceren van nieuw ‘vlees’ bij kinderen, wennen ze aan de smaak en vinden ze het gewoon.