‘Diversch is bedoeld voor iedereen die bewust met voedsel bezig is’

‘Het vegetarische zusje van BBQuality’. Zo werd Diversch, een webshop voor vegetarische en duurzame producten, onlangs gelanceerd. Initiatiefnemers Claus van Vught en Paul van Dinther zijn vastberaden om er een succes van te maken, samen met partners Dalco Food en Chef du Web.

De eigenaren van online vleeswinkel BBQuality speelden al langer met het idee om het assortiment uit te breiden met vegetarische producten. Ze merkten namelijk dat klanten er steeds vaker naar informeerden. Desondanks besloten ze om er nog even mee te wachten. Claus legt uit waarom.

‘Het voelde niet goed om ‘ineens’ met vegetarische producten te beginnen. Veel mensen vinden het namelijk nog best een stap om voor duurzamer voedsel te kiezen. Daar komt nog bij dat onze klanten over het algemeen echte vleesliefhebbers zijn. Die moet je niks door de strot duwen, want dat werkt alleen maar averechts. Je kunt ze veel beter benaderen met het juiste verhaal.’

Veganistische notenburger

Dat juiste verhaal kreeg het duo in de schoot geworpen. Tijdens het project ‘Wereldburgers’ van scholengroep Het Hooghuis mochten leerlingen zelf een unieke burger samenstellen. De prijs loog er niet om: de winnende burger zou daadwerkelijk in productie worden genomen. Uiteindelijk verkoos de jury de veganistische notenburger van de 14-jarige Stijn Scholten tot winnaar.

‘Dat was voor ons hét moment om werk te maken van ons plan’, vertelt Paul. ‘We dachten: hoe kan het toch dat het aanbod van vegetarische producten zo achterblijft bij de alsmaar groeiende vraag? Al snel realiseerden we ons dat dat deels komt door een gat in de markt. Een webshop voor vegetarische producten was er namelijk nog niet. Daar moesten we op inspringen.’

‘Je moet vleesliefhebbers benaderen met het juiste verhaal’

Bewustere keuzes

Claus en Paul kozen dus niet voor een uitbreiding van het bestaande assortiment van BBQuality, maar voor een compleet nieuwe webshop. Niet alleen om klanten te bedienen met vegetarische en duurzame producten, maar ook om mensen beter te faciliteren in het maken van bewustere keuzes.

Claus: ‘Sommige slagers zien de opkomst van vegetarische producten en vleesvervangers als een gevaar. Wij denken daar anders over en zien de vleesdiscussie juist als iets heel positiefs. Iedereen weet dat een lagere vleesconsumptie beter is voor onze planeet. Daar mag je je ogen niet voor sluiten. Gelukkig groeit dat besef al enorm, zeker bij de jongere generaties. Zij gaan steeds vaker op zoek naar milieuvriendelijke alternatieven. En die bieden we ze met Diversch.’

Voucher

Toen ze bij stimuleringsfonds De Kracht van New Business Oss hoorden over de plannen van Claus en Paul, waren ze meteen enthousiast. Daarom brachten ze het duo in contact met Marian Wagemakers van Dalco Food, koploper in het vervaardigen van vegetarische producten. Later sloot ook Mark Gruntjes van online marketingbedrijf Chef du Web (een bestaande samenwerkingspartner van BBQuality) zich aan.

‘Om ons op weg te helpen, heeft De Kracht van New Business Oss ons een voucher van 20.000 euro gegeven”, vertelt Paul. “Dat bedrag moeten we op den duur gewoon terugbetalen, maar het geeft ons nu de middelen om Diversch versneld op te bouwen en te promoten. Dat gaat ons zeker lukken, want met Dalco Food en Chef du Web vormen we een ijzersterk team.’

‘We hoeven echt niet ineens te stoppen met het eten van vlees’

‘Betere’ keuzes

Met de lancering van Diversch gaat er voor Claus en Paul een droom in vervulling. De ondernemers willen namelijk niets liever dan bijdragen aan een betere wereld. Zónder mensen te dwingen tot het maken van ‘betere’ keuzes.

Claus: ‘We hoeven echt niet ineens te stoppen met het eten van vlees. Maar het mag best een onsje minder. Dat kan ook prima, want vleesvervangers worden kwalitatief steeds beter. En geloof me: als slager ben ik hartstikke kritisch. Sowieso verkopen we geen producten die we zelf niet lekker vinden.’

‘En wil je toch een echt stukje vlees’, vervolgt Claus, ‘dan kun je het beste kiezen voor ‘goed’ vlees. Afkomstig van dieren die een fijn leven hebben gehad. Daarom gaan we op termijn ook écht vlees aanbieden via Diversch. Het is dus geen webshop voor vegetariërs of veganisten, maar voor iedereen die bewuster met voedsel bezig is.’

Kwestie van tijd

Inmiddels gaan de eerste wereldburgers, champignonburgers en vegetarische braadworsten al over de digitale toonbank. Nog niet in het tempo waar Paul en Claus naar streven, maar het duo verwacht dat dat slechts een kwestie van tijd is.

‘Bij BBQuality liep het ook niet meteen storm’, vertelt Paul. ‘Mensen moesten immers nog wennen aan het online bestellen van vlees. Omdat het bij Diversch over het algemeen om minder bekende producten gaat, is die drempel nog hoger. Maar neem van ons aan: dat gaat veranderen. Zodra meer mensen bewuster gaan eten, weten ze hun weg naar onze webshop straks vanzelf te vinden.’

 

 

 

 

 

Paspoort

Wie
Diversch, een webshop voor vegetarische en duurzame producten.
Categorie
Planet
Global Goal
Duurzame steden en gemeenschappen
Eerlijk werk en economische groei
Goede gezondheid en welzijn
Klimaatactie
Leven in het water
Leven op het land
Verantwoorde consumptie en productie
Doel
Stap voor stap naar duurzame voeding.
Resultaten
De eerste wereldburgers, champignonburgers en vegetarische braadworsten gaan over de digitale toonbank.