Osse innovatieve bedrijven: Urban Mobility Systems
Fotograaf: Van Assendelft/Jeroen Appels ©
Duurzaamheid en transport. Een spannende combinatie. Toch is het juist de bundeling van deze twee thema’s waarmee het Osse bedrijf Urban Mobility Systems grote successen boekt. De e-kits om voertuigen elektrisch te maken, vliegen als warme broodjes over de toonbank en ook de zelfrijdende bussen die het innovatieve bedrijf van a tot z ontwikkelt, krijgen veel belangstelling. Vanuit Weeze tot aan Canada.
Groeien als kool
In 2016 werd Urban Mobility Systems (UMS) een feit. Al snel werd de locatie op bedrijventerrein Elzenburg te klein en dus verhuisde oprichter Lars Kool zijn bedrijf in 2019 naar de Danenhoef. Hier werken nu 35 monteurs, software-engineers en ontwerpers. ‘Maar er mogen er nog wel 40 bij, hoor’, vindt Kool. Trots leidt hij iedereen rond die interesse heeft in wat hij en zijn team doen. ‘We lopen voorop op het gebied van duurzaamheid’, vertelt hij. ‘De body van onze bussen is bijvoorbeeld gemaakt van een composiet, een ontzettend licht materiaal waarbij minder grondstoffen worden gebruikt en we dus een lagere CO2-emissie hebben. Ook zijn onze bussen elektrisch en hebben ze de mogelijkheid om te rijden op waterstof.’
‘Ik blijf in Oss. Ik vind het hier fijn ondernemen en heb goed contact met bedrijven in deze regio.’
Toekomst van transport
Op dit moment produceert UMS drie elektrisch aangedreven voertuigen: de 16-persoonsbus Mission, de 6-persoonsbus Vision en de cargotrailer Zolution. Deze laatste is ook aangeschaft door de Osse onderneming Vos Logistics: een grote internationale speler in de transportwereld. ‘Duurzaamheid is belangrijk voor ons’, vertelt Marcel van Etten, manager businessdevelopment bij Vos Logistics. ‘We volgen ontwikkelingen op de voet. Amsterdam is bijvoorbeeld de eerste stad die aankondigt dat stadsvervoer in 2030 uitstootvrij moet zijn. Een ambitieuze doelstelling die zeker gevolgen heeft voor de transportsector. Andere steden zullen dit voorbeeld volgen. Binnen Vos Logistics zien we deze ontwikkeling als een kans en onderzoeken we daarom diverse mogelijkheden op het gebied van emissieloos rijden.’
Binnenstedelijk en regionaal vervoer
Vos Logistics draait nu een pilot met de Zolution van UMS. ‘Voor internationaal transport is elektrisch rijden nog niet realistisch. Hiervoor moet je te vaak opladen. Maar voor binnenstedelijk en regionaal transport in elektrisch rijden een uitkomst. Daarom testen we nu de Zolution’, vertelt Van Etten. ‘Het punt met schoner rijden, is dat het voorlopig nog duurder is. Hier wil de klant niet altijd voor betalen. Wel zie je dit langzaam veranderen. Steeds vaker treffen we klanten die bereid zijn extra te betalen met het oog op een betere wereld. Een goede ontwikkeling waar we graag in meegaan.’
‘De technologie is er klaar voor, de wetgeving nog niet.’
Samenwerkingsproject autonoom rijden
UMS richt zich niet alleen op goederentransport, ook wordt er volop getest met autonoom elektrisch personenvervoer. ‘Inmiddels rijdt onze eerste autonome shuttlebus op Weeze Airport tussen de parkeerplaats en de vertrekhal’, vertelt Kool. De pilot is onderdeel van het project Interregional Automated Transport. Het doel is de ontwikkeling en groei van innovaties op het gebied van zelfrijdend vervoer voor de mobiliteits- en logistieke sectoren in Gelderland, Noord-Brabant, Limburg en Noordrijn-Westfalen. Kool gelooft in de toekomst van zelfrijdende trucks en bussen. ‘De technologie is er klaar voor, de wetgeving nog niet. Hoewel er op de autonome bussen tal van sensoren zitten die de omgeving scannen en obstakels signaleren, is het nu nog verplicht dat er altijd een steward aanwezig is.’
Bussen in Canada
Binnenkort draait er in Toronto, Canada een pilot met de bussen van UMS. Hier heeft Kool een tweede kantoor. ‘Er is in Canada en Amerika veel vraag naar onze producten. Met name naar autonome voertuigen. Waarom? Omdat wij veiligheid en kwaliteit voorop stellen en onze voertuigen in verschillende maten leverbaar zijn. En we zijn betaalbaar’, legt Kool uit. ‘Ik wil namelijk dat mijn product ook iets oplevert voor de ondernemer die het koopt.’
Op naar Noord-Amerika
In de toekomst hoopt Kool ook de rest van Noord-Amerika te veroveren met zijn zelfrijdende bussen. ‘Het gaat zo hard nu en er is nog zoveel toekomst voor elektrisch rijden, dat ik geloof dat Noord-Amerika snel gaat lukken. En ik blijf ook gewoon in Oss. Ik vind het hier fijn ondernemen en heb goed contact met bedrijven in deze regio. Voor een groter netwerk hoef ik niet naar een andere stad.’ Wel zoekt Kool driftig naar personeel dat hem helpt groeien. ‘Ook hierin ga ik voor een duurzame relatie. Ik leid geïnteresseerden graag op. Mijn deuren staan open voor mensen die een afstand tot de arbeidsmarkt hebben, mensen die op hun vijftigste misschien nog een nieuwe uitdaging zoeken in de automotive-industrie of IT-studenten die mee willen bouwen aan de toekomst.’