Wereldburger laat leerlingen kennismaken met voedselduurzaamheid

Duurzaamheid is hot. Dus als je als scholengroep een project bedenkt dat daar perfect op inspeelt, kan het weleens hard gaan… Vraag dat maar aan Het Hooghuis. Het initiatief ‘Wereldburger’ werd zelfs verkozen tot een van de tien ‘Brabantse Keukens’.

De scholengroep start begin 2018 met het duurzame lesprogramma over voedselvernieuwing. Maar wat is Wereldburger precies? En hoe komt zo’n lesprogramma tot stand? Locatiedirecteur Jan van Vucht, communicatiemedewerker Floor van Amstel en Gezonde School-coördinator Marnetta van Raak leggen uit wat het project zo bijzonder maakt.

 ‘Als onderwijsinstelling werken we structureel aan een gezonde school’, aldus Jan. ‘Goede voeding is immers belangrijk om te presteren. Daarnaast zien we het als onze plicht om leerlingen bewust te maken van de noodzaak van voedselvernieuwing. Daarom bedenken we allerlei initiatieven in en buiten onze lessen.’

Duurzaamheidsproject

In het voorjaar van 2017 benaderde de gemeente Oss Het Hooghuis met de vraag of ze zich met een duurzaamheidsproject aan het We Are Food-jaar wilden committeren. Dat wilde de scholengroep wel. Vervolgens groeide een wild plan – dat ze samen bedachten met Circa Twee, een creatief bureau uit Megen – in korte tijd uit tot een compleet lesprogramma.

Floor legt uit: ‘We stelden onszelf de vraag: hoe kunnen we onze 5000 leerlingen bewust maken van gezond eten én tegelijkertijd kennis laten maken met andere eetculturen? Zo is Wereldburger ontstaan: een digitaal en actief lesprogramma over voedselvernieuwing. Daarmee maken leerlingen vanuit hun eigen belevingswereld kennis met dit belangrijke duurzaamheidsthema.’

‘We zien het als onze plicht om leerlingen bewust te maken van de noodzaak van voedselvernieuwing’

Het initiatief viel ook buiten de eigen schooldeuren in de smaak. De jury van We Are Food koos Wereldburger zelfs tot een van de tien Brabantse Keukens. Dat zijn allemaal initiatieven die op hun eigen manier werken aan innovatieve oplossingen in de voedselketen.

Wereldburger

Hoe het werkt? Leerlingen bedenken in hun eigen mobiele webapplicatie een unieke Wereldburger. Tijdens het project ontdekken ze ingrediënten uit de hele wereld en maken ze kennis met gezonde voeding. Daarbij komen ze er bijvoorbeeld ook achter hoe producten groeien en welke smaken goed met elkaar combineren. Zo verdiepen ze zich in voedselprocessen én in elkaars culturen.

‘Uiteindelijk stellen leerlingen digitaal hun eigen, unieke burger samen’, aldus Marnetta. ‘Uit al die creaties selecteren we de drie beste burgers. En in de finale tijdens Oss4GlobalGoals (op 16 juni) maken we de grote winnaar bekend. Die Wereldburger komt daadwerkelijk in productie en verschijnt bovendien op de kaart in lokale winkels en restaurants.’

Samenwerking

Wereldburger brengt gezondheid, culturele diversiteit en duurzaamheid op een unieke manier samen. Maar het brengt volgens Jan nog veel méér teweeg.

‘Dit hele project is in mijn ogen een perfect voorbeeld van waar intensieve samenwerkingen tussen onderwijs, ondernemers en overheid toe kunnen leiden. Het is een verbindend Oss’ project waarmee we samen zóveel meer bereiken dan afzonderlijk van elkaar.’

Voor een internationaal gezelschap in Valencia sprak burgemeester Wobine Buijs op Wereldvoedseldag zelfs over het project. ‘Dat is natuurlijk hartstikke bijzonder en maakt ons enorm trots’, besluit Jan. ‘Hopelijk omarmen anderen scholen en gemeenten dit initiatief ook en wordt Wereldburger straks een jaarlijks terugkerend project in heel Nederland.’

 

 

 

 

Paspoort

Wie
Het Hooghuis
Categorie
People
Global Goal
Geen honger
Goede gezondheid en welzijn
Kwaliteits-onderwijs
Verantwoorde consumptie en productie
Doel
5000 leerlingen bewust maken van gezond eten én tegelijkertijd kennis laten maken met andere eetculturen.
Resultaten
De scholengroep Het Hooghuis start begin 2018 met het duurzame lesprogramma over voedselvernieuwing. Intensieve samenwerking tussen onderwijs, ondernemers en overheid. Het is een verbindend Oss’.
Toelichting
We Are Food: In 2018 is Brabant de Europese Regio van de Gastronomie. Een jaar lang staat de provincie in het teken van Beter Eten in Brabant. De campagne We Are Food maakt daar een belangrijk deel van uit en richt zich onder andere op duurzamere voedselproductie en -consumptie. Op die manier blijven mens, dier en voedsel ook in de toekomst in balans.