Trotse Geffense drukkerij wordt steeds groener

“Hoe duurzaam zijn jullie?” Met de deur in huis vallend, leg ik deze vraag voor aan vader en zoon Bosch. Vader Willy geeft grif toe dat duurzaamheid een breed begrip is waar veel onder kan vallen. Maar samen met zoon Ruud vertellen ze over het beleid van Drukkerij Wihabo. Het Geffense bedrijf heeft ruim 40 personeelsleden in dienst.

Nieuwe technologie

Zo is er de afgelopen twee jaar geïnvesteerd in een digitale drukpers (HP Indigo 10000 Digital Press) de eerste digitale vellenpers in Nederland op B2-formaat. En in een Highcon Euclid IIIs  (een volledige digitale ril- en stansmachine). De totale kosten voor deze investering bedraagt 2 miljoen Euro. Klanten hoeven voor dit speciale drukwerk niet meer uitwijken naar het buitenland.

Trots vertellen ze dat beide innovatieve apparaten zorgen voor minder papierafval. Ook verbruiken ze minder energie verbruiken, wordt het onderhoud eenvoudiger en wordt het maken van stansvormen voortaan overbodig. Kortom , het productieproces is groener geworden.

Drukkerij Wihabo produceert haar offsetplaten 100% chemievrij. Dit proces verloopt volledig zonder chemische ontwikkel- en fixeermiddelen. “Wij gebruiken uitsluitend groene stroom, dat ons aangeboden wordt via het collectieve energiecontract van het KVGO (Koninklijk Verbond van Grafische Ondernemingen) en wat ingekocht wordt bij het RWE. Daardoor besparen we 20% op de energiekosten”, aldus Ruud.

Duurzaam inkopen

Drukkerij Wihabo voldoet aan de zogenaamde Duurzame Inkoopcriteria van de overheid. Daarom wordt er lokaal ingekocht en worden er recyclebare grondstoffen gebruikt.

Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen

De social return is belangrijk bij de drukkerij in Geffen. “Vanzelfsprekend hebben wij mensen in dienst met een afstand tot de arbeidsmarkt. Daar hebben we al jarenlang goede ervaringen mee. Sinds een jaar bieden wij vluchtelingen met een verblijfstatus een werkervaringsplaats aan. Inmiddels hebben al drie statushouders een vast contract aangeboden gekregen en werkt één statushouder bij ons op oproepbasis”, legt Willy uit.

“Natuurlijk lopen we in het begin tegen de taalbarrière aan en kost het ons extra begeleiding. De statushouders maken hier kennis met de Nederlandse arbeidsmarkt en onze manier van werken. Maar het is een wisselwerking.”

Ruud: “We leren veel van vluchtelingen. Wat die allemaal achter de rug hebben, verdient respect. We merken bij onze medewerkers en zelfs in het dorp (een paar statushouders wonen in Geffen) dat het beeld van een vluchteling positief verandert. Hij of zij krijgt een gezicht. De afstand wordt kleiner als je elkaar tegenkomt bij het boodschappen doen in het dorp of in het werk.”

Klant is koning

Natuurlijk moeten de kosten en de baten in evenwicht zijn. De klant verwacht kwaliteit en dat levert Wihabo. Duurzaam of niet. Met klanten zoals Tony’s Chocolonely, Tingeling kerstpakketten en zelfs het Koninklijk Huis moet dat wel lukken.

Paspoort

Wie
Drukkerij Wihabo uit Geffen
Categorie
Profit
Global Goal
Betaalbare en duurzame energie
Eerlijk werk en economische groei
Industrie, innovatie en infrastructuur
Ongelijkheid verminderen
Doel
Heeft oog voor het milieu
Resultaten
Groene energie Minder papierafval Maatschappelijk verantwoord ondernemen