Studenten stimuleren bedrijven om energie te besparen

‘Veel studenten houden zich niet bezig met duurzaamheid en energiebesparing.’ Over dit standpunt kunnen we discussiëren. Het geldt in elk geval niet voor Hilke Franken en Lette van den Heuvel. Het is zelfs zo dat de twee 21-jarige studenten bijdragen aan extra zonnepanelen op Osse bedrijfsdaken.

“Tijdens onze opleiding Bedrijfskunde is er juist veel aandacht voor duurzaamheid, omdat het voor bedrijven steeds belangrijker wordt”, reageert Lette op de stelling. “Tegenwoordig draait het voor bedrijven namelijk niet meer alleen om winst. Ze moeten ook bijdragen aan een betere wereld.”

“Ook in het dagelijks leven ben ik bezig met duurzaamheid en energiebesparing”, vertelt Hilke verder. “Ik werk in een cafetaria. Daar geef ik bijvoorbeeld bestellingen mee in een doos die anders wordt weggegooid. Op deze manier maak ik geen extra afval. En ook thuis let ik erop. Zo zet ik lampen uit die niet aan hoeven te zijn. En ik laat de kraan niet onnodig lopen. Daarnaast maak ik deuren dicht, zodat de warmte niet uit de ruimte gaat. Het zijn kleine dingen, maar alle kleine beetjes helpen!”

Schoolopdracht

Als studenten hebben Hilke en Lette natuurlijk nog geen eigen woning. En dus ook geen dak om zonnepanelen op te installeren. Maar ze kunnen wel andere mensen stimuleren om zonne-energie op te wekken. Dat doen ze dan ook. Samen met klasgenoten Pim van den Akker en Sem Buitendijk voeren ze een schoolopdracht uit voor de gemeente Oss.

“We proberen bedrijven over te halen om als groep zonnepanelen aan te schaffen”, legt Lette uit. “Als ze dat met meerdere ondernemers tegelijk te doen, wordt het voor hen extra interessant. Want ze betalen dan minder. Daarom heeft de gemeente driehonderd bedrijven een brief gestuurd. Wij nemen voor de tweede keer contact op met de bedrijven, maar dan origineler.”

De opdracht begon eind augustus met een uitwisseling van ideeën op het gemeentehuis. Naast Hilke, Lette, Pim en Sem was ook Michiel Moret van ESCOSS aanwezig. Hij is manager van het project Zon op je Bedrijfsdak. “Iedereen aan tafel was het ermee eens dat een creatieve manier contact zoeken de kans op succes vergroot”, vertelt Hilke. “Want een brief belandt makkelijk bij het oud papier. En een e-mail is zo verwijderd.”

Hilke: “Ik zet lampen uit die niet aan hoeven te staan en laat de kraan niet onnodig lopen.”

Duurzame chocoladereep

Al snel kwamen de studenten met het plan om de voordelen voor bedrijven te verwerken in een afbeelding. Hierdoor is in één keer duidelijk wat het oplevert. “Daarna kwam het idee om het plaatje als verpakking om een chocoladereep te wikkelen”, laat Lette weten. “Een reep van Tony Chocolonely natuurlijk, want deze chocolafabrikant maakt repen op een duurzame manier. Dat past perfect bij het project.”

“We waren het alleen nog niet eens over de smaak”, vult Hilke vrolijk aan. “Ik zou gaan voor melkchocolade, maar Lette kiest voor karamel-zeezout. Daar moeten we het nog even over hebben, haha.”

Plaatje, chocolaatje, praatje

De bedrijven die een chocoladereep ontvangen, hebben allemaal een dak van vijfhonderd vierkante meter of meer. Bij hen is de kans groot dat ze de investering terugverdienen. Hilke: “We hebben de bedrijven met de dertig grootste daken geselecteerd. Hier gaan we de repen persoonlijk afgeven. Daarbij hebben we een presentatie voorbereid om hen te overtuigen. Kort, maar krachtig vertellen we alles over het project.”

Lette: “We hopen dat we tien procent van de driehonderd bedrijven meedoet.”

Het idee om het plaatje op de verpakking te verwerken, kon niet doorgaan. Daarvoor bleek de chocoladereep te klein. Nu wordt de afbeelding gedrukt op een flyer. De studenten gaan dus op pad met een plaatje, een chocolaatje en een praatje. Dat zal toch zeker een succes worden… “We hopen dat tien procent van de driehonderd bedrijven meedoet”, laat Lette weten. “Dat zou geweldig zijn!”

Bijeenkomst voor deelnemers

Als afsluiting van het schoolproject organiseren de vier studenten in januari een bijeenkomst. Alle bedrijven die deelnemen aan Zon op je Bedrijfsdak worden dan bedankt. “We zetten ze letterlijk in het zonnetje”, aldus Lette met een lach. “Hoe we dat precies gaan doen, weten we nog niet. We moeten ze eerst maar eens zover krijgen.”

Hilke, Lette, Pim en Sem zijn dus overduidelijk studenten die zich wél bezighouden met duurzaamheid en energiebesparing. Niet alleen omdat het een opdracht is, maar ook omdat ze zich serieus zorgen maken over het klimaat dat verandert. Hilke: “Iedereen merkt dat zomers steeds heter en droger worden. En winters minder streng. Wereldwijd is onze bijdrage misschien klein. Maar nogmaals: alle beetjes helpen.”